Harjoittelun keventäminen

Joka neljäs viikko on kevennetty. Tai sitten ei! Älä uhraa kehitystä bodausmaailman myyteille. Tämän jakson myötä uskallat kokeilla aivan toisenlaisia tapoja säädellä harjoittelun kuormitusta. Mikissä Juho Kuusisaari ja Aki Laitinen.

Vieraana ”Mr InBody” Ossi Nikula

Rautakuurin vieraana Mr InBody, kehonkoostumusmittauksia kaksi vuosikymmentä tahkonnut ja liikunta-alan muutokset kokenut yrittäjä Ossi Nikula. Ossin on löytänyt pätkäpaastoilusta tavan hallita painoa ja reissutyön haasteita, ja olokin on parempi kuin vuosiin. Lisäksi puhutaan tietenkin kehonkoostumusmittauksista treenaajaan työkalupakissa.

Treeniburnout – kadonneen motivaation metsästys

Motivaation aaltoileminen mukavaakin harrastusta kohtaan on aivan normaalia. Elämäntapanaan voimailevat menevät salille silloinkin, kun ei oikein kiinnostaisi. Kokeneilla treenaajilla on kuitenkin hihassaan ässiä, joilla motivaatiota treeniä kohtaan voi herätellä ja saada jopa aikaan samoja tuntemuksia, kuin harrastusta aloitellessa. Aki ja Juho käyvät läpi oman vinkkilistansa, jossa on konkreettisia keinoja treeni-innon nostattamiseen.

Voimaharjoittelun oudoimmat treenimenetelmät

Voimaharjoittelun tutkimustieto on lisääntynyt valtavasti tällä vuosituhannella. Aiemmin saimme nauttia enemmän broscience-menetelmistä, joita maailman lihaksikkaimmat ja vahvimmat miehet ja naiset esittelivät alan lehdissä ja sivustoilla. Nykytietämys on valottanut näitä menetelmiä, ja osa niistä on edelleen varsin hyödyllisiä, osa naurettavia. Käydäänpä läpi ihastuttavan outoja treenimetodeja vuosikymmenien varrelta!

Itsensä valmentaminen

Valmennus on muutakin kuin treenien suunnittelua myös voimaharjoittelussa. Jaksossa keskustellaan itsensä valmentamisesta ja annetaan tärppejä koutsin näkökulmasta.

Penkkipunnerruksen pikaopas aloittelijalle

Juho Kuusisaari penkkipunnertamassa

Penkkipunnerrus on jalo liike, joka kuuluu useimpien voimaharjoittelijoiden valikoimaan. Jos olet salitreenin vasta-alkaja, niin ota nämä vinkit talteen ja kehität penkkiä nopeammin.

Tavoitteena 200kg penkki

Juhon tavoitteena on kahdensadan kilon penkkipunnerrus kisoissa, eikä siihen ole montaa kiloa matkaa. Miten tähän on päästy, ja kannattaako ”tavallisen treenaajaan” unelmoida 200kg penkistä? Puhetta myös harjoittelun ohjelmoinnista ja olkapäävammojen ennaltaehkäisystä.

Some ja sali

Pitkälle on menty siitä, kun treenit ruodittiin kasvotusten tai foorumeilla. Miten some on muuttanut treenaamista ja miltä se näyttää tulevaisuudessa, sitä pohditaan Rautakuurin avausjaksossa.

Rautakuuri on keskusteluohjelma tavoitteellisille salitreenaajille. Juontajina koutsit ja elämäntapavoimailijat Juho Kuusisaari ja Aki Laitinen.